DJI Mavic, Air and Mini Drones
Friendly, Helpful & Knowledgeable Community
Join Us Now

Swedish users ( swedish language )

Piggelin

Member
Joined
Sep 2, 2017
Messages
10
Reactions
4
Age
49
Tänkte en svensk tråd med saker från himmel till jord.

Hur fungerar det för er att flyga i sverige? Tänkte på rådande lagar osv.
Jag stötte på ett problem nyss. Jag tittar på kartor var jag inte får flyga och det e grönt i Malmö.
Men så laddade jag ned appen Drone Buddy.
Då är där en tillfällig restriktion, vad jag kan se är det fotbollsmatchen på söndag. Men denna restriktion kom upp redan i förra veckan. Men polisen har ingen info osv. Undra vad som gäller här.


20170914192019-84.219.255.90.PNG
 
Jag använder mig alltid av denna karta LFV
Det är en karta som vi använde oss av innan drönarförbudet. Men tänk på att du har Kastrup på andra sidan vattnet som inte är med på kartan.

Jag har aldrig haft några problem när jag har flugit. Men som sagt jag tänker mig för innan jag flyger och för mig är Stockholm där jag bor inte en flygförbudzon i appen men en rödzon enligt LFV och då följer jag det. Annars så är 120 meters höjd gränsen viktig.

Men Sverige fungerar ju så "att så länge inget händer och att du inte stör ordningsmakten eller luftfarten" så kommer det inte var några problem. Men ta det lugnt om du funderar på att flyga över centrala Malmö.
 
  • Like
Reactions: Piggelin
Viktig info för svenska drönarflygare:

Den 1 februari 2018 börjar Transportstyrelsens nya regler för drönare att gälla, Transportstyrelsens föreskrift om obemannade luftfartyg (TSFS 2017:110). För närmare information kring det nya regelverket för drönare, vänligen kontakta Transportstyrelsen.

Drönarkartan är framtagen för att ge en översiktlig bild av det svenska luftrummet och återspeglar inte Transportstyrelsens regler till fullo. Drönarkartan är inte en flygbriefingtjänst enligt Transportstyrelsens föreskrift för flygbriefingtjänst (TSFS 2015:50) utan skall endast ses som ett komplement till Transportstyrelsens föreskrift om obemannade luftfartyg (TSFS 2017:110).

Utöver vad som framkommer på kartan kan finnas flertal ytterligare restriktionsområden upprättade i vilka flygförbud med drönare råder. När och var dessa områden är upprättade finns att läsa i AIP SUP och i NOTAM. Flygbriefing inhämtas i första hand via aro.lfv.se, vid behov via telefonkontakt med FPC, telefon 08-7976340.

Det åligger varje användare att efterleva Transportsstyrelsens föreskrift i sin helhet varför det fordras att användare inhämtar ytterligare information utöver den som framkommer av drönarkartan innan flygning av drönare genomförs.

Luftfartsverket ansvarar inte för eventuella överträdelser av TSFS 2017:110. LFV friskriver sig vidare allt ansvar för eventuella tillbud eller andra konsekvenser vid användning av drönarkartan.
 
Hej,
Jag köpte en Mavic Air fly more combo utomlands, har alltså haft den ett tag, men tyvärr inte hunnit med att flyga så som jag tänkt, delvis p.g.a bygge på huset, men också för att jag inte läst på tillräckligt om flygregler innan. Använder mig av LFV kartan och även om den egentligen bara har restriktioner över en mkt liten del av Sverige, så verkar dom restriktionerna överlappa väldigt bra med ställen jag hade velat flyga på. I yttre zonen för Landvetter, Inte Sisjön pga naturreservat, inte runt Tjolöholms slott, Inte Östra stranden Halmstad, Inte.....
Gillar verkligen min MA, upplever det som att stillbilderna påminner mkt om en actionkamera, dvs dom ser hyfsade ut i full storlek, men har egentligen ingen skärpa om man vill beskära eller zooma. Prestandan är ju också starkt sammankopplad med ljusförhållandena. Video däremot har bitvis varit grym, fipplar fortfarande med inställningarna, långt ifrån expert på foto, filmning och redigering.
Men allra bäst är väl mobiliteten, har ju hela kittet i en liten Pelican väska som alltid är med i bilen, om man skulle få några minuter över. quick shot är helt otroligt, att ta en snabb sekvens med ganska avanserat flygmönster utan att behöva flyga själv är inget annat än fantastiskt.
Största problemet med att inte flyga frekvent är att man alltid måste uppdatera, man måste dessutom uppdatera varje batteri, dessutom laddar batterierna ur sig efter att ha legat i 10 dagar, höll på att göra ett riktigt rookie mistake när jag drog iväg i sport mode med vad jag trodde var ett fullt nytt och fräscht batteri, tack och lov för 30% varningen, hann precis springandes möta min MA för en landning i handen.
Tips på bra flygställe mellan Göteborg och Halmstad mottages tacksamt.
 
Hej,
finns det några svenska drönflygare som flyger med DJI Mavic Air här ännu?
Hej.
Flyger DJI Mavic Air Combo och har problem med att få foto in på mikrochipset. Det hamnar i min Huawei och har ingen bra upplösning.
Köpte den hos Kjell & Co. och de har en suverän service. Fick returnera den första då det var fel på en sensor. Efter två månader fick jag en ny från china som de sedan hjälpte mig att få igång. Någon som vet hur man får bilder och film att fastna i mikrochipset?
 
Flying in Sweden seems to be relativly simple. I contacted the airport (Skavsta) in the region I want to fly in July and got the number of the tower. If I would be insecure about wether I could fly or not, i should simply call them. Same experience with the landmäteriet about the publishing. Looking forward to get footage in July.
(in english, since my swedish is less the a little :) )
 
Ett tag sedan jag flög nu men jag undrar hur mycket får man fotografera med de nya lagarna om integritet?
 
samma begränsning som för vanlig fotografering. flyga inte i badrummet eller omklädningsrummet och du är okej.

Men allvarligt nu: Jag skulle helt enkelt använda sunt förnuft: Gör inte vad du inte gör vad du inte vill att människor ska göra mot dig.
(with google translate)
 
Last edited:
Ett tag sedan jag flög nu men jag undrar hur mycket får man fotografera med de nya lagarna om integritet?
En sak att tänka på är att om du har för avsikt att lägga upp flygbilder på nätet så måste de godkännas av Lantmäteriet först, framför allt viktigt om du har bilder där man ser skyddsobjekt, försvarsanläggningar eller horisontlinjer vid kuster och vatten. Man kan ju tycka dessa kraven är löjliga då man enkelt kan gå in på Google maps och se hur man navigerar ända in till Stockholms slott om man vill det, men nu är ju reglerna som de är. Att få bilder godkända är lätt gjort direkt på nätet där man skickar över till Lantmäteriet och får efter ett par dagar ett ok.
 
Last edited by a moderator:
Licensprocessen för Lantmäteriet är faktiskt enkel, men det har inget att göra med integriteten.
Det jag gjorde under min vistelse i Sverige var enkelt: Om det fanns människor där jag ville flyga, informerade jag dem vad jag tänkte, ett kort med mitt namn och e-post och sedan flög jag. I alla fall hade jag väldigt fina reaktioner och inga problem
 
@Piggelin please check the forum rules. The official language to be used is English. Tho will help most users learn from you and help both you and other forum members. Thanks!
If you need to communicate in another language consider private messages.
 
  • Like
Reactions: bebbe
@Piggelin please check the forum rules. The official language to be used is English. Tho will help most users learn from you and help both you and other forum members. Thanks!
If you need to communicate in another language consider private messages.
The tread was started in 2017 and I supposed it was ok because no-one had interrupt before with comments of the forum language?
 
The original qustion that re-activated this thread was about the new privacy laws. How do they influence drone video and foto.
To get the context: Untill a few years ago, Sweden had extremly open rules on photography. Litterally EVERY place that was accesable for the public was also open to photographers with the argument "no privacy in public". This cuased a problem, then public accesable bathrooms where not expemt from the rules. That changed a few years ago (which was absolutly fine), but caused another problem for dronepilots: Cameras connected to drones where considered to be "surveilance cameras" and needed aproval BEFORE being used. That was corrected last year, peace was re-installed.
Untill the European Data Protection came into effect: Then, at that was the base for the question, people became insecure.
My response to the question, after just filming and photographing for three weeks in Sweden, was: For drones you have the same rules regarding privacy as for other photographers: Don't film in bath- and dressingrooms!
Another answer refered to the requierement to get a permit prior to publication by the lantmäteriet. This permit is issued without a problem after you uploaded the footage to them and they see there is no information concerning the national defense of Sweden in it. Though this is not directly related to privacy, it is an important information for dronepilots from abroad. I filed 21 requests over a three week period, uploaded up to 2 GB data per request, and got permits issued within 5 to 6 working days (the fastest was 24 hours, the slowest took 6 days). No fees are charged, you get the answer per email and then, more specific, with the old fashioned mail.

In regard of privacy, I explained that if I saw people at a spot I wanted to fly, I informed them about what I intended, gave them a card with my name and email and offered them acces to a copy of the video after it was released by lantmäteriet. I got very positiv responses to this, some nice new contacts and a few coffee.

Any more questions about what we spoke about in swedish?
 
  • Like
Reactions: Thomas B
The original qustion that re-activated this thread was about the new privacy laws. How do they influence drone video and foto.
To get the context: Untill a few years ago, Sweden had extremly open rules on photography. Litterally EVERY place that was accesable for the public was also open to photographers with the argument "no privacy in public". This cuased a problem, then public accesable bathrooms where not expemt from the rules. That changed a few years ago (which was absolutly fine), but caused another problem for dronepilots: Cameras connected to drones where considered to be "surveilance cameras" and needed aproval BEFORE being used. That was corrected last year, peace was re-installed.
Untill the European Data Protection came into effect: Then, at that was the base for the question, people became insecure.
My response to the question, after just filming and photographing for three weeks in Sweden, was: For drones you have the same rules regarding privacy as for other photographers: Don't film in bath- and dressingrooms!
Another answer refered to the requierement to get a permit prior to publication by the lantmäteriet. This permit is issued without a problem after you uploaded the footage to them and they see there is no information concerning the national defense of Sweden in it. Though this is not directly related to privacy, it is an important information for dronepilots from abroad. I filed 21 requests over a three week period, uploaded up to 2 GB data per request, and got permits issued within 5 to 6 working days (the fastest was 24 hours, the slowest took 6 days). No fees are charged, you get the answer per email and then, more specific, with the old fashioned mail.

In regard of privacy, I explained that if I saw people at a spot I wanted to fly, I informed them about what I intended, gave them a card with my name and email and offered them acces to a copy of the video after it was released by lantmäteriet. I got very positiv responses to this, some nice new contacts and a few coffee.

Any more questions about what we spoke about in swedish?
Than-you for the summary. It will help residents and travelers.
 
Hej.
Flyger DJI Mavic Air Combo och har problem med att få foto in på mikrochipset. Det hamnar i min Huawei och har ingen bra upplösning.
Köpte den hos Kjell & Co. och de har en suverän service. Fick returnera den första då det var fel på en sensor. Efter två månader fick jag en ny från china som de sedan hjälpte mig att få igång. Någon som vet hur man får bilder och film att fastna i mikrochipset?

Original är det inställt på att sparas på Sd-kortet vilket jag utgår ifrån att du menar. Sitter det något kort i drönaren? Inte alla säljer med Sd-kort i.
 
Tänkte en svensk tråd med saker från himmel till jord.

Hur fungerar det för er att flyga i sverige? Tänkte på rådande lagar osv.
Jag stötte på ett problem nyss. Jag tittar på kartor var jag inte får flyga och det e grönt i Malmö.
Men så laddade jag ned appen Drone Buddy.
Då är där en tillfällig restriktion, vad jag kan se är det fotbollsmatchen på söndag. Men denna restriktion kom upp redan i förra veckan. Men polisen har ingen info osv. Undra vad som gäller här


Över Malmöstadium kan du inte flyga en Mavic, försökte flyga från Pildamsparken vid besök i Malmö sommaren 2019, min M2P vägrade att lyfta.

20170914192019-84.219.255.90.PNG
 
Lycus Tech Mavic Air 3 Case

DJI Drone Deals

New Threads

Forum statistics

Threads
130,584
Messages
1,554,097
Members
159,588
Latest member
gfusato